Instytut Pileckiego
Jerzy Rohoziński
Bio
Jerzy Rohoziński (ur. 1971), doktor nauk humanistycznych, historyk, antropolog kultury, adiunkt w Ośrodku Badań nad Totalitaryzmami (Instytut Pileckiego), interesuje się historią społeczno-religijną Rosji carskiej i ZSRS. Autor książek Bawełna, samowary i Sartowie. Muzułmańskie okrainy carskiej Rosji 1795–1916 (nominacje "Identitas" i "Academia" 2016 r.); Gruzja. Początki państw; Narodziny globalnego dżihadu; Najpiękniejszy klejnot w carskiej koronie. Gruzja pod panowaniem rosyjskim 1801–1917 oraz Pionierzy w stepie? Kazachstańscy Polacy jako element sowieckiego projektu modernizacyjnego. Odznaczony Złotą Odznaką Zasługi Związku Sybiraków. Współreżyser i współscenarzysta filmów dokumentalnych "Łagier 0331" (o obozie filtracyjnym NKWD nr 0331 w Kutaisi) i "Trzy ćwierci do śmierci" (o deportacji Polaków z Białoruskiej SRR na pola bawełniane południowego Kazachstanu w 1952 r.) . Odznaczony Złotą Odznaką Zasługi Związku Sybiraków. Obecnie pracuje nad monografią poświęconą bawełnianemu kolonializmowi carskiej Rosji i ZSRS. Ważniejsze publikacje: Święci, biczownicy i czerwoni chanowie. Przemiany religijności muzułmańskiej w radzieckim i poradzieckim Azerbejdżanie (nagroda krajowa „Przeglądu Wschodniego” w 2005 r.); Bawełna, samowary i Sartowie. Muzułmańskie okrainy carskiej Rosji 1795-1916 (nominacja do nagrody „Identitas 2015”, wyróżnienie „Academia 2015”); Gruzja. Początki państw (wyróżnienie w plebiscycie czytelników „Literacki Jedwabny Szlak); Narodziny globalnego dżihadu (nominacja jury iinternautów do tytułu najlepszej książki historycznej II półrocza 2017 r. w plebiscycie „Historia zebrana” – kategoria „historia niebanalna”); Najpiękniejszy klejnot w carskiej koronie. Gruzja pod panowaniem rosyjskim 1801–1917; Pionierzy w stepie? Kazachstańscy Polacy jako element sowieckiego projektu modernizacyjnego; Polscy zesłańcy i urzędnicy w przedrewolucyjnej Rosji jako badacze „peryferyjnego” islamu kazachskich koczowników – tekst przygotowany do druku w ramach projektu „Transfer kulturowy jako transdyscyplinarny element nauki o stosunkach międzykulturowych na przykładzie wpływów kultury arabskiej w dziedzictwie kulturowym Polski” (0156/NPRH4/H2b/83/2016); „Kościoła nie było – babki zbierały się po domach…” Krajobraz religijny Kazachskiej SRR i sytuacja tamtejszego katolicyzmu w świetle dokumentów archiwalnych i relacji; „Pamięć i Sprawiedliwość” nr 37(1), s. 100–125; Kazachstanu bolesne rozliczenia z totalitarną przeszłością. Na marginesie trzech edycji źródłowych, „Studia nad Totalitaryzmami i Wiekiem” XX, 2022, s. 164–170; W Harbinie dobrze było mieszkać…”. O potrzebie badań nad powojenną reemigracją tzw. harbińców do ZSRS, „Pamięć i Sprawiedliwość” nr 39(1), s. 269-290; Healing and Foretelling Practices in Azerbaijan, „ISIM Newsletter” 12 (1), Leiden, s. 54–54; Uzbek Speculators’ Behind the Front Line. A Firmly Rooted Russian Colonial Stereotype Versus the Soviet ‘Friendship of Peoples, „Slovak Ethnology” 4 (70), 2022, s. 549–562; K. Strachota J. Rohoziński, A. Cieślewska, A. Jawłowski, I. Kaliszewska, M. Marszewski, Rewolta w Kazachstanie. Czy antropologiczne pojęcia rodu i klanu pozwalają wyjaśniać sytuację społ.-polityczną współczesnej Azji Centralnej?, ”Societas / Communitas” 2 (32), 2021, s. 15–36; Wojna 'ormiańsko-tatarska' z 1905 roku. Historyczna wrogość: mity i fakty, [w:]Dylematy kaukaskie. Problemy narodowościowe i migracyjne, Wydawnictwo DiG: warszawa: 2010, s. 219–246; Wolnomularstwo a świat islamu w XIX stuleciu: kielnia i pion w cieniu półksiężyca, „Ars Regia: czasopismo poświęcone myśli i historii wolnomularstwa” 9 (15/16), 2006, s. 236–270; Ritual Violence and Society in Maghreb. Regarding a Passage of St. Augustine’s De doctrina chritiana, „The Journal of Juristic Papyrology”, Supplement 1, Warsaw 2002, s. 219–223.
Academia: https://independent.academia.edu/JerzyRohozi%C5%84ski Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=_l2UJ1AAAAAJ&hl=pl